Morning Mews quilt

 Dit is Clifford. De eerste van drie quiltjes van de bekende ontwerpster Mc kenna Ryan. Haar patroontjes zijn heel goed beschreven met een duidelijke werktekening.

Hoe ben ik te werk gegaan?

Allereerst de stoffen uitgezocht. De batikstoffen van Hofmann vind ik hiervoor het meest geschikt, omdat het niet zo snel rafelt. Geldt echter niet voor alle batikstoffen, maar ze zijn wel heel mooi van kleur. De stoffen hebben geen voor of achterkant, dus dat is ook lekker makkelijk. Hoef ik daar geen rekening mee te houden.

De achtergrond maak ik als eerste.

Voor de grotere afbeeldingen zoals het lijf van Clifford gebruik ik vliesofix in plaats van Steam a Seam. Ook ik moet een beetje op de kleintjes letten en Steam a Seam is nu eenmaal duurder. Voor de kleinere stukken maak daar wel gebruik van.

De patronen teken ik over op de vliesofix/steam a seam. De delen zijn in spiegelbeeld, dat is al gedaan door de ontwerpster. Dus dat is ook weer lekker makkelijk. Hoe simpel kan het leven soms zijn.

Als alle delen zijn uitgeknipt kan het leukste gedeelte gaan beginnen.


Op het patroonblad is aangegeven waar ieder deel hoort te liggen. Als je net als ik over een grote lichtbak beschik, is dit natuurlijk DE manier om precies te zien waar alle delen moeten komen.

De delen die op Clifford moeten komen, zet ik als eerste vast. Dat doe ik door het papier aan één kant van de Steam a Seam te verwijderen. Zo kan ik nog een beetje schuiven met alle deeltjes tot het precies op z'n plaats ligt. Vervolgens verwijder ik het papier aan de andere kant Met een lauw warme strijkbout strijk ik deze kleine deeltjes vast.

Daarna verwijder ik het papier van de vliesofix, die ik voor het lijf van Clifford gebruik en doe precies hetzelfde als met de kleine delen.

Zo werk ik verder tot alle delen zijn verwerkt en gestreken.

Als laatste zet ik alle delen, hoe klein ze ook zijn, met de naaimachine vast. De steeklengte heb ik voor dit doel iets kleiner gezet. Ben niet zo'n held met het uit de vrije hand werken, dus gebruik ik een apllicatie voetje en dat werkt prima. Nu de andere twee nog............




Geen opmerkingen:

Een reactie posten